tisdag 28 februari 2012

Kultur

Eftersom jag lyckades åka på någon sjuka idag så håller jag till i rummet. Ganska skönt då jag var ganska trött. I alla fall så får man ganska mycket tid att tänka när man är här. Som ni kanske vet så älskar jag det här stället. Innan jag åkte hit så tyckte jag verkligen att en del av de regler som finns här var konstiga och onödiga. Nu börjar jag förstå dem mer och mer. Idag fick vi tillexempel förklarat för oss varför dem var så otroligt hårde på kvinnornas kläder. Tillexempel är det inte okej att ha linne eller urringat, man får inte ha tighta byxor eller visa knäna. Detta tyckte jag känder otroligt gammal modigt men idag så berättade en i personalen varför. Det handlar mycket om att man ska bryta ett mönster som ofta finns hos människor som har en bakgrund från "gatan". Att man inte behöver som kvinna visa upp sig och liknande. Att dem är så otroligt extrema beror mycket på att om kvinnorna skulle slappna av så kanske dem hamnar mer på "normal" nivå än "vågad" nivå.

En annan sak jag reagerade mycket på var att kvinnorna bara fick lyssna på kristen musik. Nu förstår jag att även det handlar om att bryta ett mönster. Musik som spelas må radion må vara skön att digga till men den handlar ofta om helt sjuka och konstiga saker. Att ta avstånd och få distans kan ju öppna upp ögon. Desamma med filmer. Kanske måste man inte ta bort dessa helt ur sitt liv men man måste nog ha distans till dem om man inte vill påverkas. Oj vad jag låter gammalmodig, men så kan de gå när man trillar in i en kultur som är otroligt mycket "strängare" än vad man är van vid. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar