onsdag 18 april 2012

Jordnötssmör VS Filmjölk


USA och Sverige alltså. Helt vanliga I-länder som kan tyckas ganska lika men icke då... Ibland slår det mig som en kall, klibbig och slemmig fisk i ansiktet hur olika dessa länder egentligen är. Jag säger inte att jag på något vis tycker filmjölk skulle vara bättre än jordnötssmör utan bara ganska annorlunda. Ja ni förstår säkert vad jag menar. Här kommer två unga tjejer och vill bara ge tre månader av sitt liv åt att göra någonting för någon annan och så inser man att det inte alltid är så lätt. Vi är medgörliga som bare den. Byter klädstil, språk, humor och matvanor. Vi ger upp privatliv, egentid, personligt-space och ensamma toalettbesök för att vara till förfogande för någon människa som man inte känner. Nu tycker inte jag är vi är superhjältar för detta men ibland är det bara lurigt att förhålla sig till andra människor i andra kulturer. Fyra veckor kvar sen ska jag hem till Sverige där människor är tysta på bussen och man äter filmjölk till frukost! Tack gode Gud för USA, jordnötssmör och för chansen att vara här men Sverige är en vacker plats alltså...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar